Skip to content

Orar de criza?

Decembrie 16, 2008

Ca se fac ore suplimentare stim cu totii si ca nu se platesc iarasi stim cu totii. La urma urmei, in mediul office, este si greu de dovedit ca daca nu mergeai de 10 ori in pauza la tigara si 2 ore in pauza de masa puteai sa lucrezi in acele 3 ore si sa nu stai de la 9.00 la 20.00 ci de la 9.00 la 18.00.

Prima data m-am mirat in primavara cand o prietena imi spunea ca ea si colegii ei, angajati la o multinationala de consultanta, au primit un mail „de mai sus si din exterior” in care li se spunea fara ocolisuri sau menajamente ca programul de lucru in companie este de la 8 la 20.00. Pare incredibil ca reprezentantul unei companii in care se lucreaza cu creierul zi de zi si nu se fac ture 12 cu 24 le spune angajatilor ca programul este de 12 ore obligatoriu. Fiind neamt, ai putea crede ca nu cunoaste legislatia din Romania. Intrebarea mea este: a trimis un mail la fel si angajatilor din Germania? Imi pun banii la bataie fara grija ca nu.

A doua oara m-am mirat cand aceeasi prietena parasea compania de mai sus pentru o alta in care programul de lucru – neoficial de aceasta data – este de la 9/10 (suntem flexibili) pana la 22/23. Evident, desi suna sadic, mi-am intrebat prietena de ce a plecat de la vechea companie. Eu fiind tipul matinal mai mult decat nocturn, as fi preferat de o mie de ori mai mult sa merg la 8 la birou si sa ma intorc la 20, decat sa mai dorm putin dimineata si sa ma intorc la o ora la care singurul lucru pe care il mai pot face este tot sa dorm. (Domnilor de la agentiile de publicitate, „ciclul birou-pat” nu se trateaza cu medicamente, decat daca se vand la liber droguri ca sa stai treaz atunci cand ti-e somn.)

Cred totusi ca nu am mentionat ceea ce era mai important si anume ca aceste orare de 12-13 ore (apropos mai am o prietena care se plange de acelasi lucru) nu sunt pline de activitati profesionale asa cum s-ar crede. Mult mai frapant este faptul ca acesti oameni au foarte multi timpi morti in cursul orarului de lucru, in care asteapta feedback de la seful direct care este intr-o sedinta sau plecat la client sau asteapta date de la client sau de la alt departament fara care nu pot lucra. De aceea, cand mi-e lumea mai draga, primesc linkuri cu glume, articole de la zoso.ro, promotii la produse diverse care nici nu ma intereseaza si nici nu am timp sa le deschid.

E adevarat ca si eu cand eram angajata eram la curent cu ce se scrie pe bloguri sau nu uitam sa-mi duc incaltamintea la cizmar cu saptamanile si imi sunam mai des familia si prietenii, insa nu imi amintesc sa se fi uitat cineva urat la mine daca plecam la ora 20.00 de la birou si nici nu stateam de la ora 21 la ora 23 ca sa astept cu status pe messenger: la birou…astept feedback.

Este acest orar normal sau este o functie a crizei? Adica, iti obisnuiesti angajatii sa stea mai mult la birou chiar daca nu au treaba pentru ca apoi cand vei face disponibilizari sa le fie usor sa preia din sarcinile celor plecati fara sa comenteze ca lucreaza mai multe ore si fara sa ceara vreo marire multumiti ca li s-a facut favoarea de a nu fi pe lista plecarilor.

Sunt de parere ca perioada pe care o vom traversa va reduce din suprematia castigata de angajat pe piata muncii si exista sansele sa se faca o selectie mai buna a capitalului uman. Aceasta fiind tabloul pozitiv. Cum ar arata unul negativ? Inchipuiti-va ca angajatorul isi aminteste acum cat de greu i-a fost sa aduca oameni in firma, cate intalniri au amanat ca niste domnisoare fitzoase care fac pe inaccesibilele, cat a trebuit sa pluseze peste grila pentru ca era disperat sa mai angajeze oameni, cate bonusuri a mai inventat ca sa fie „atractiv”, cat a strans din dinti cand erau impertinenti. Vor proceda oare angajatorii ca si angajatii pana acum?

7 comentarii leave one →
  1. Decembrie 16, 2008 11:36 am

    Eu zic ca aceasta criza nu e decat o redistribuire de averi + o palma data bancherilor sa se mai relaxeze. Binenteles ca ne afecteaza, dar doar la nivel psihologic pt ca banii nu au disparut de pe piata, ei sunt acolo si la un moment dat vor iesi. Ca romanu’ nu-si mai poate lua credit de 120.000€ pt un apart. comunist, credit care-l ingroapa 30 de ani, va fi ca un lucru pozitiv peste 2-3 ani cand vom trage linie.

    In acelasi timp, eu vad numai avantaje cu criza asta si sper sa se duca-n cap toate pitzipoancele de care vorbeai si speculantii de salarii. De banci si imobiliare nu mai vorbesc.

    Ar suna cretin daca as spune ca-mi doresc si un al treilea mic razboi? Ca prea suntem multi si prosti 🙂

  2. Decembrie 16, 2008 12:39 pm

    Razvan, mie mi s-ar parea mai ok sa invatam ceva din asta si sa nu mai incercam sa ne faultam unii pe altii cand avem prilejul.

  3. Decembrie 16, 2008 1:31 pm

    Well, apropo de criza si de lucru pest program.

    Intamplarea face ca eu sa lucrez pentru o firma din america. Un start-up care incearca sa atraga investitii pentru a-si putea duce la bun sfarsit tehnologia si a ajunge profitabila. Desi inca nu este pe profit, si criza afecteaza destul de mult activitatea, nimeni nu a zis nici un moment ca „trebuie sa faceti ore suplimentare”. Da, ni s-a spus situatia si toata lumea incearca sa lucreze cat mai eficient, dar asta depinde de fiecare.

    Asa ca asta cu orele suplimentare, sincer, cred ca este doar ceva ce se intampla, din cate am observat in romania, din simplul fapt ca procesul nu este de loc eficient, si din cele 12 ore, lucrurl efectiv se desfasoara in maxim 3.

  4. Decembrie 16, 2008 1:52 pm

    I know Aurelian! Numai ca am intrat intr-un cerc vicios, majoritatea o freaca cel putin 2-3 ore pe zi si daca sunt cativa care vor sa si faca treaba repede si sa plece mai devreme sunt catalogati drept chiulangii, fara spirit de echipa. Evident sunt si din cei care o freaca si pleaca mai devreme dar nu vb acum despre ei.

    Mie mi s-ar parea corect ca stilul de lucru al fiecaruia sa fie respectat si daca cineva isi face treaba in 7 ore si altul in 10 pentru ca are nevoie si de 3 ore de pauza asta e. Insa cand lucrezi in echipa, si activitatea este interdependenta e mai greu sa nu fii afectat de stilul celuilalt. Pentru ca tu vrei sa muncesti si sa pleci la 6 la nevasta si copii (de exemplu) insa la 2 cand ai nevoie de coleg ca sa finalizezi ceva, el e plecat la masa sau sa se tunda pentru ca stie ca seful apreciaza pe cei care isi fac treaba si stau pana tarziu pe deasupra.

  5. Decembrie 16, 2008 2:22 pm

    Multe observatii, multe corecte, multe adevaruri. Insa doamnelor si domnilor sa nu uitam despre liberul arbitru. Este alegerea noastra sa lucram pentru cineva sau sa angajam pe cineva. Ulterior apar negocierile. Daca ma intrebi pe mine, ma bucur ca angajatii mai pierd din drepturi „cuvenite” Si asta nu pentru ca eu am angajati, caci negocierile dintre societatea pe care o conduc si angajatii sai s-au purtat in conditii independente de criza si plecand de la principii ce vor functiona in criza sau in afara ei, deci e o alta discutie. Ma bucur pentru ca Romania chiar nu era pregatita pentru un moment economic numai cu drepturi pentru angajati. Si o sa va spun de ce: romanul nu are constiinta. Da-i suprematie in negocieri si va incerca sa te duca in win-lose, el sa castige evident. Astfel, angajatul roman CHIAR nu e pregatit sa fie respectat si sa aiba puterea de negociere. Pentru ca el nu gandeste in termeni de profitabilitate pentru companie, asa ca altcineva trebuie sa o faca in locul lui. Stiu, suna groaznic ceea ce spun, insa am auzit multe, am auzit oameni care isi doreau sa se angajeze pentru a „rupe-n doua masina de serviciu” iar exemplele nu se opresc aici. Asa ca, eu zic ca ceea ce se intampla e de bine pe alocuri intrucat patronul va avea permanent constienta profitului iar profitul companiilor implica profitabilitatea economiei.

  6. Alina permalink
    Decembrie 16, 2008 3:11 pm

    Intr-adevar Nona, suna groaznic ce zici.
    Nu mi se pare corect sa bagi pe toata lumea la un loc, poate sunt oameni care isi fac treaba in timp util. In plus consider ca tine foarte mult si de modul in care compania este condusa.
    Tineretul din Ro (20-40) este acum axat pe cariera, familia fiind pe locul 2. Acest lucru va avea repercusiuni in 5-10 ani. Nu sunt familista convinsa, nu sunt pentru femeia la cratita etc, dar trebuie sa intelegem ca o natalitate scazuta este un lucru negativ pentru economie. Afacerile trebuie gandite pe termen lung, nu pe urmatorii 2-3 ani. De aceea companiile trebuie sa creeze un mediu propice tuturor categoriile de oameni, inclusiv cei cu familii. Nu poti sa ai o familie si sa pleci de la 10 de la munca. Mie personal imi e mila de cei nascuti in anii 90 pentru ca ei o sa duca in carca o populatie de pensionari…

  7. Alina permalink
    Decembrie 17, 2008 12:07 am

    M-am luat cu statul la servici vs familie si uitasem ce era mai important.
    Stiintific vorbind un om nu poate sta concentrat la maxim mai mult de 4 ore pe zi. Cele 8 ore de munca sunt ore in care omul poate da ce e mai bun in el. Sunt meserii in care cred ca mai rau faci daca stai in plus inca 2 ore, decat sa te duci acasa sa dormi si maine sa o iei de la cap.
    Cand intr-o firma angajatii muncesc mai mult de 8 ore de cele mai multe ori inseamna ca:
    – ori managementul este prost
    – ori angajatii sunt supramunciti
    – ori angajatii nu folosesc cele 8 ore cum trebuie (ym, mail, stiri) Personal sunt pentru taiere ym, stiri, bloguri, urmarire de trafic pe net(stiu ca este private, dar din pacate internetul actual ofera prea multe tentatii).
    O societate normala trebuie sa functioneze intr-un balans intre familie si munca. Daca e sa faci un calcul, dintr-o zi (8-22), daca stai 9 ore la munca, iti raman pentru familie maxim 3-4 ore…

Lasă un răspuns

