Skip to content

Egoismul se transmite… social

Octombrie 24, 2008

Am remarcat de ceva timp o noua optiune pe linkedin.com cu ajutorul celor din reteaua mea, caci altfel trecea sigur neobservata: posibilitatea de a-ti ascunde reteaua de contacte de ochii… propriilor contacte. Cum s-ar spune tu stii ca esti prieten cu mine da’ eu n-o sa-ti spun ca mai sunt prieten si cu Giga.

Bun.. pana aici nimic iesit din comun. La urma urmei, oamenii iti dau add si fara sa te cunoasca (pentru ca vor sa-ti faca diverse propuneri sau pur si simplu ca sa vada cum le creste „networku”. La un moment dat, agasata de numarul crescand al cunostintelor mele care folosesc optiunea, unele dintre ele apropiate, mi-am zis ca e cazul sa vad cum functioneaza smekeria. Am fost putin dezamagita de simplitatea optiunii de ascundere, ea operand pe doua niveluri: ori ascunzi reteaua fata de cei care nu sunt in ea, ori o ascunzi fata de oricine: utilizator sau ne-utilizator de linkedin, membru sau nu al retelei tale.

Pot sa inteleg ca au fost niste limitari tehnice la linkedin si n-au reusit sa dezvolte mai multe optiuni de ascundere pe grupuri de contacte sa zicem. Ceea ce nu pot sa inteleg – si aici va cer sprijinul sa aduceti putina lumina – este cum functioneaza mentalul celor care folosesc optiunea de ascundere a contactelor fata de propriile contacte.

Din cate stiu eu, regulile socializarii si construirii retelelor sociale, de cand sunt ele (nu numai de la aparitia internetului) se bazau pe sistemul: eu vreau sa-mi cumpar cojoc si cunosc pe Ion, care cunoaste pe Gheorghe, care cunoaste pe Mitica care face cojoace si uite asa ajung sa-mi cumpar cojoc, fara sa mai umblu in stanga si in dreapta si sa pierd timpul. Acum, cica avem internet, suntem in era comunicarii digitale, informatia circula cu viteza luminii, suntem mai aproape unii de altii, ajungem mai usor la resursele de care avem nevoie. Deci, timpul in care pot sa il contactez pe Mitica si sa fac comanda de cojoc s-a redus la 2-3 minute.

Observati si voi ca ceva nu se potriveste intre paragraful de mai sus si tendinta de a-ti largi o retea de contacte pe care nu o vede nimeni? Sa va spun ce vad eu:

1. Daca Ion nu ma prezinta prietenilor lui dar ma intreaba constant pe cine mai cunosc ca sa-si rezolve diverse nevoi, la un moment dat o sa ma intreb de ce mai pastrez legatura cu Ion;

2. Daca am o retea de 100 de cunostinte pe care le contactez cand am nevoie de o resursa si toate imi spun ca nu cunosc pe nimeni, imi va lua probabil mult mai mult timp decat daca as cauta resursa pe cont propriu.

2. Daca eu tin contactele mele pentru mine si Ion si Gheorghe fac la fel, cel mai probabil:

– lui Mitica ii va scade businessul,

– eu o sa prefer sa-mi petrec timpul cu bichonul decat sa ies cu Ion si cu Gheorghe,

– internetul si firmele de telecomunicatii o sa dea faliment

– o sa ajungem sa ne inmultim prin spori

si lista poate continua in functie de imaginatie.

Morala: nu-mi mai dati add daca aveti lista de prieteni ascunsa; egoismul vostru se ia si o sa fiu nevoita sa dau delete ulterior ca sa nu ma molipsesc.

7 comentarii leave one →
  1. Octombrie 24, 2008 5:14 pm

    Am remarcat si eu cu mare dezamagire propagarea fenomenului mai sus descris. Sincer, daca tot vrei sa-ti tii contactele ascunse, mai bine nu-ti mai faci cont pe linkedIn. cine te cunoaste suficient de bine incat sa-ti ceara o favoare, probabil ca are si numarul tau de telefon. In alta ordine de idei, Kris, o fi vreo chestie de coolness care ne scapa noua…adica, Ion are lista de contacte ascunsa…deci, cine stie ce prieteni importanti are Ion, gen: Donald Trump, Putin, Basescu, Tariceanu, Gheara…etc.

  2. Octombrie 25, 2008 12:38 am

    La ce bugete au cei de la LinkedIn, nu prea există limitări tehnice. Probabil că ăsta a fost mesajul „din piaţă”, că se vor doar acele opţiuni.

    Revenind, poate e şi frica de situaţia aia când şeful îţi găseşte CV-ul pe BestJobs. Contactele din lista de LinkedIn conţin de regulă colegii de la actualul loc de muncă, şeful şi aşa mai departe. Poate că nu ai vrea ca aceştia să afle că tu cochetezi cu „duduia de la resurse umane” a unei firme concurente.

  3. Octombrie 25, 2008 1:00 pm

    F haioasa problema descrisa pe tine. Imi spusese cineva de curand exact asta: daca oamenii ar fi transparenti numarul de businessuri de succes s-ar inmulti. Pana la urma nu informatia este cea care face diferenta, in special in ziua de astazi cand informatia este pe toate drumurile.

  4. Octombrie 30, 2008 3:20 pm

    Eu nu am crezut niciodată în mitul conform căruia Internetul ar apropia oamenii şi ar uşura comunicarea. După cum e gândit şi organizat web-ul astăzi, facilitează mai degrabă marketingul agresiv al corporaţiilor şi promovarea afacerilor acestora. Singura formă mai umană a Internetului fiind blogurile.
    Reţelele sociale sunt nişte păcăleli, cea mai reuşită fiind hi5.
    Am făcut un experiment pe Yahoo Messenger, dând un mass cu linkul către un post de pe blogul meu unde propuneam o dezbatere. Din cei aproape 200 de useri pe care îi am în listă au răspuns la provocare doar vreo 6, deci restul au văzut fereastra popup cu linkul şi au închis-o fără să se uite, cu toate că pe mulţi dintre ei îi cunosc personal. asta apropo de egoism.

  5. Octombrie 30, 2008 3:56 pm

    cred ca ati luat prea in serios retelele on line 🙂

  6. Octombrie 31, 2008 10:18 am

    @Pufica: comportamentul, fie el si intr-o retea online, spune ceva despre persoana respectiva.

  7. Cristian permalink
    Noiembrie 6, 2008 4:21 am

    @Tudor: ba chiar exista limitari tehnice. Fiecare minune dintr-asta costa si timp, si bani si cunostiinte.

    Privitor la scop: se poate intampla foarte bine ca doi prieteni, colegi sau pur si simplu cunostiinte sa aiba oarecare râcă intre ele si atunci poate ca nu vrei sa risti.

Lasă un răspuns

