Skip to content

Despre cariera

Septembrie 21, 2008

Nu aveti uneori surpriza sa descoperiti ca, desi erati siguri ca vorbiti despre o idee sau un concept general cunoscut, oamenii din jur inteleg cu totul altceva decat vreti sa exprimati?

Asta mi s-a intamplat mie atunci cand am inceput sa vorbesc despre initierea unui proiect legat de cariera. Tot impartasindu-mi intentiile, am observat ca oamenii se gandeau fie la recrutare, cautarea unui job, interviuri de angajare punand un semn de egalitate intre cariera si job. Poate nu vi se pare o revelatie de proportii aceasta concluzie, insa pentru mine a insemnat o mare schimbare de paradigma. Cand cineva spune ca vrea sfaturi de cariera, inteleg acum ca se poate referi, in destul de multe cazuri, la sfaturi pentru alcatuirea unui CV, prezentarea la un interviu sau obtinerea unui job.

Mai sunt de altfel si o serie de expresii traditionale care confera si alte sensuri conceptului de cariera:

a face cariera = cu sensul de a fi ambitios, a promova pe scara ierarhica, uneori a parveni;

femeie de cariera = cu sensul de femeie ambitioasa, care pune cariera pe primul plan;

cariera militara = inventarul treptelor ierarhice din armata;

pagina de cariere = pagina web unde poti sa-ti depui candidatura la o anumita organizatie;

carierist = cu sensul de focusat pe cariera, ambitios, face orice sa avanseze, parvenit;

In consecinta, am inceput sa ma intreb daca folosirea cuvantului „cariera” imi va asigura intelegerea corecta a ideilor pe care le exprim in legatura cu el.

Acum ceva timp citam o interesanta comparatie atribuita conceptului de cariera la care ader cu convingere. In acel context, alegerea carierei este precum cautarea/construirea unei case in care sa locuiesti toata viata. Iar fiecare pas (angajament intr-o activitate in cadrul unei organizatii) reprezinta un spatiu al acelei case.

Din aceasta perpectiva exista doua cai de construire a unei cariere:

A. de la parte la intreg: privesti fiecare angajament (curs, job, afacere, proiect) ca o entitate independenta in care te implici in functie de context/motivatie/constrangere, fara a insista asupra continuitatii si corelarii cu angajamente anterioare sau viitoare;

B. de la intreg la parte: ai un plan sau o imagine a rezultatului pe care vrei sa-l obtii si iti alegi fiecare angajament in functie de posibilitatea de integrare cu celelalte si contributia sa la arhitectura intregului.

Orice alegere ai face, contribui la construirea unei cariere. Cum vei fi tu impactat de acea cariera tine de deciziile si alegerile specifice pe care le faci. Daca este o povara sau o bucurie sa locuiesti intr-o casa se datoreaza felului cum ai ales sau ai construit acea casa. De curand, o prietena imi impartasea stupefiata decizia unei persoane de a renunta la un job foarte bine platit in domeniul financiar pentru a se angaja ca si chelner la o cafenea. Pentru unii poate parea o renuntare la cariera ceva ce este doar renuntarea la un job.

Inainte de a trage concluzii, as vrea sa aflu parerea mai multor persoane despre conceptul de cariera. La ce va ganditi cand auziti cuvantul? Urmati linkul de pe icon ca sa va spuneti parerea:

4 comentarii leave one →
  1. Cristian permalink
    Septembrie 22, 2008 12:33 am

    Mama da’ cate cuvinte ai pus …. poate o sa am rabdare si o sa le completez pe toate. Testele astea „psihologice” nu m-au pasionat niciodata, mai ales cand e vorba sa ma cunosc pe mine insumi. Deh sunt Gemeni 🙂

    PS: eu sunt de tipul B.

  2. Septembrie 22, 2008 12:44 am

    @Cristian: in acest caz, nefiind un test psihologic si nici unul care sa te ajute sa te cunosti sper sa il completezi cu mai mare tragere de inima.

  3. Cristian permalink
    Septembrie 22, 2008 5:57 pm

    Am avut rabdare in cele din urma sa-l completez insa cand sa apas pe DONE a crapat Firefox-ul. O fi vreun semn ;))
    Chestia e ca habar n-am ce-mi zic cuvintele alea. Multe din ele nu-mi zic mare lucru (din prima). Iar de dorit ce sa mai zic … nu cred ca ti-ai dori sa vii cu mine la cumparaturi de haine/incaltaminte 😀

  4. bianca permalink
    Septembrie 27, 2008 10:44 pm

    doamne…. cine crezi ca are rabdare sa faca testul? ‘cariera’ are mai multe conotatii depinde in ce context il folosesti

Lasă un răspuns

