Skip to content

Despre ajutor

Martie 23, 2008

Cam de cand ma stiu, a oferi ajutor a fost una din valorile mele. Bunica mea si acum isi aminteste cat de dornica eram sa o ajut in gospodarie inca de pe la varsta de 3 ani, cand abia puteam sa tin in mana un ibric cu apa.

Stiu foarte multi oameni carora le place sa ajute, sa spijine si stiu ca pot sa o faca din multe motive: din iubire, pentru multumire sufleteasca, pentru recunostinta, pentru ca au impresia ca stiu sau ca pot mai mult etc. Nu voi vorbi aici despre motivatiile manipulative, cand cel care ajuta o face pentru a putea cere o favoare mai apoi.

A ajuta e un lucru bun fara exceptie s-ar putea crede. Insa, ce inseamna ajutor pentru cel care il primeste/cere si ce inseamna pentru cel care il ofera pot fi lucruri diferite.

Un proverb spune ca, decat sa dai unui om peste gratis mai bine il inveti sa pescuiasca. Toate bune si frumoase, sa presupunem ca pe langa tabara ta de pescuit trece un cersetor numai piele si os, infometat si cere o bucatica din pestele pe care tocmai il frigi cu tovarasii. Conform proverbului, tu il vei lua atunci frumusel de mana si il vei duce pe ponton, il vei invata sa tina undita, sa puna rama in carlig, sa intinda firul, sa astepte, sa traga firul si ce mai trebuie sa stie un pescar despre momeala, locuri de pescuit, momente propice etc. Oare cersetorul iti va multumi pentru lectia de pescuit cand el de fapt avea nevoie de mancare? Veti spune ca iti va multumi mai tarziu. Poate, cine stie, daca va avea bunavointa sa aplice ce a fost invatat. Pe moment insa, pescarul se va alege cu multe blesteme si cu lipsa de recunostinta. Poate e mai bine daca i-ar da o bucatica de peste de la inceput…

De fapt, diferenta dintre a-i da cuiva peste si a-l invata sa pescuiasca este diferenta dintre a-l ajuta si a face o contributie la viata acelui om. Ajutorul se adreseaza unei nevoi imediate si de ce mai multe ori corespunde cu ceea ce isi doreste receptorul. Gratitudinea este garantata pe loc. A aduce o contributie in viata cuiva inseamna deja un angajament din partea celui care ofera, inseamna ca el trebuie sa actioneze, sa depuna efort, iar pentru cel care primeste inseamna o noua posibilitate care i se deschide si care produce un impact asupra calitatatii vietii sale.

Am inteles aceasta diferenta de curand si acum pot sa-mi explic de ce, de multe ori cand ofeream ajutor cuiva nu simteam multumire cu adevarat. Asta pentru ca vedeam ca ceea ce am facut nu a produs o schimbare durabila in bine pentru cel ce primea ci doar il ajuta sa se simta bine pe moment dupa care iarasi avea nevoie de ajutor. Nu e insa usor sa aduci o contributie. Pe de o parte, efortul e mai mare si pe de alta parte trebuie sa fii pregatit sa astepti mai mult ca sa vina recunostinta. Cel mai probabil ti se va spune ca nu mai e nevoie de ajutorul tau pentru ca cersetorul nu vede nevoia de a invata sa pescuiasca, ci nevoia de a manca. Evident, nu-l poti obliga sa invete. Poti sa-i propui si sa-l lasi sa mearga pe drumul lui daca te refuza.

20 comentarii leave one →
  1. Alina permalink
    Martie 27, 2008 3:36 pm

    Cred ca exista multe feluri de ajutor, e cam greu sa generalizezi.
    Legat strict de ajutorul dat cuiva pentru a se dezvolta cred ca se rezuma doar la circulatia informatiei. si ne intoarcem la intrebarea: Ofer informatia la cerere sau cand consider eu ca ar fi necesar.
    Eu sincer prefer ca prietenii/colegii sa imi ofere informatii cand le cunosc, sa nu mai trebuie sa sap eu dupa ele. A nu se confunda cu a-mi face treaba.
    Mai bine sa dau un exemplu concret. Sa zicem ca am de facut o bucata de cod care necesita cunostite de I/O. Ajutor consider atunci cand colegul imi spune siteul unde a gasit cele mai bune tutoriale/exemple. Nu vad cu ce m-ar avantaja daca stau eu sa sap dupa ele 2 zile cand el deja stie.
    Nu suport oamenii care vad ca caut ceva si nu ma ajuta. Mi se pare pur egoism. Cunosc oameni cu care vorbesti, le zici ca de exemplu cauti anumite informatii pe care e deja le cunosc si nu iti zic… Merg dupa sintagma „Daca eu m-am chinuit sa le caut, sa se chinuie si ei”. Efectiv mi se pare oribil….

  2. Martie 27, 2008 3:41 pm

    @Alina: Dar vezi tu sunt oameni carora le place sa se chinuie. Pentru ca altfel cred ca sunt considerati mai prosti, mai slabi sau cine stie cum.

  3. Alina permalink
    Martie 27, 2008 3:43 pm

    Si ca sa inchei. In anumite parti ale Europei a-ti oferi ajutorul fara sa iti fie cerut este considerat bun simt.

  4. Alina permalink
    Martie 27, 2008 3:46 pm

    @Cristina
    Sincer nu pot intelege chestia asta ca daca nu ma chinui nu e suficient de bine. Consider ca important este rezultatul final si cu cat mai repede ajungi la el cu atat mai bine.
    Si pentru ca ma descurc mai bine cu exemplele, sa mai dau unul.
    Vreau sa imi iau camera photo si caut cel mai ieftin pret. Daca exista cineva care deja a cautat de ce sa nu imi ofere aceasta informatie? Cu ce il dezavantajeaza pe el? Asta nu pot intelege. Ce ii motiveaza sa nu te ajute.

  5. Martie 27, 2008 3:59 pm

    Cred ca problema nu e ce ii motiveaza sa nu te ajute, ci ce ii determina sa considere ca ajutorul cuiva ii pune intr-o ipostaza de neputinciosi.
    De cele mai multe ori asta vine din povesti si experiente negative, clasice sunt cele cu parintii care stiu mai bine decat tine. Si multi suntem ancorati inca in adolescenta, nu ne mai maturizam. Scott Peck spune ca e si mai grav de atat: multi traim inca in copilarie.

Lasă un răspuns

