Skip to content

Codul bunelor maniere pentru candidati

Ianuarie 21, 2008

Cateva incidente petrecute in ultimele zile m-au facut sa ma intreb daca a publicat pana acum cineva o carte despre bunele maniere pentru candidati. Evident, incidentele la care ma refer nu sunt nici primele si nici ultimele la care voi fi martora insa, asta nu ma face sa ma resemnez.

Sfaturile cu „nu intarzia” sau „informeaza-te in legatura cu compania inainte de a merge la interviu” incep sa fie desuete. Un nou val de candidati emerge cu care e nevoie sa abordam aspecte ceva mai incipiente ale bunului simt.

Iata cateva recomandari pana la aparitia unui cod mai cuprinzator:

1. Nu mesteca guma ostentativ la interviu. Daca nu ai avut timp s-o arunci inainte de a intra in sala de interviu, incearca sa fii discret ca a ramas acolo.

2. Daca mergi la interviu la o banca nu te imbraca in training. Oricat de pregatit vei fi, e posibil ca interlocutorul tau sa aiba dificultati in a te imagina pe un job in acel mediu.

3. Nu trimite mesaje gen: „ne vedem dupa curs” sau „idiotule” unor numere de la care ai apeluri pierdute. S-ar putea sa te fi sunat cineva sa te cheme la un job si nu vei lasa o impresie prea buna.

4. Nu spune „habar n-am cu ce va ocupati si ce presupune jobul si am venit sa vad daca m-ar interesa”. Sunt putine sanse sa dezlegi astfel limba recruiterului.

5. Incearca sa zambesti chiar daca tocmai ai luat amenda in autobuz pentru ca nu aveai bilet. Angajatorul nu-ti va citi gandurile si va ramane cu impresia ca esti o persoana morocanoasa si negativa.

6. Nu trimite recruiterul sa-ti cumpere Cola de la magazinul din colt chiar daca mori de sete. Uneori setea trece si cu apa plata.

7. Trateaza cu seriozitate chiar si cele mai ciudate intrebari. Ele sunt puse cu un motiv.

8. Daca interviul s-a incheiat, nu ramane in sala sa termini toata cafeaua din ceasca. Te asigur ca nu vei fi vazut ca o persoana care finalizeaza ceea ce incepe.

9. Nu te duce la interviu pentru ca iti place sa cunosti oameni noi. Unii chiar isi cauta un job.

10. Nu spune „sefa mea era o vaca” si daca esti intrebat de ce – „pentru ca ragea ca o vaca”. S-ar putea sa stai de vorba tocmai cu viitoarea „vaca”.

11. Nu pune in CV poze care te reprezinta dupa o betie asta vara in Vama, poze in care iti arazi doar ochiul si obrazul, poze cu cainele, cu prietena si mai mult, nu trimite poze separat cand aplici decat daca ti s-a cerut in mod expres acest lucru.

La fel de bine s-ar gasi recomandari si pentru recruiteri. Imi amintesc si eu de cateva incidente tragi-comice din experienta mea de candidat si ar trebui sa le rezerv un post viitor. Intre timp, daca aveti exemplele si recomandarile voastre, din ambele perspective, va invit sa le impartasiti aici.

10 comentarii leave one →
  1. Vizitator permalink
    Ianuarie 21, 2008 10:58 am

    Unele sfaturi sunt intr-adevar de bun simt dar unele sunt de toata jena.
    Cum ar fi cel cu guma de mestecat. Ce recruiteri sensibili domnule, mai ceva ca profesorii comunisti, ei nu suporta vai! sa vada guma de mestecat. Sa zicem ca daca aplici pentru un post in care vei avea de a face cu clienti face-to-face ar avea importanta, dar cand urmeaza sa fii un soarece la un calculator intr-o vagauna … e de-a dreptul deplasat.

    De fapt ce ma enerveaza cel mai mult este ca gandirea asta marginita i-a facut pe oameni asa mincinosi si prefacuti cum sunt.

    E deja un standard: cand ma duc la servici imi pun masca mea de om civilizat ma prefac ca sunt binevoitor si adorabil; cand ma duc la teatru imi pun masca mea de om cult si asa mai departe. S-a ajuns acolo incat daca te-ai duce la banca si omul de la credite ar fi imbracat in tricou si pantaloni scurti si fi atat de oripilat incat nici nu ti-ar mai trebui banii.

    Devine din ce in ce mai greu sa-i acceptam pe oameni asa cum sunt ei tocmai din cauza unor astfel de prejudecati. Sunt unii care vor sa le bage celorlati in cap un standrd, un mod marginit si stupid de a vedea lucrurile iar asta ne roade pe toti: la serivici te imbraci business, pui costumul si camasa cu maneca lunga chiar cand sunt 40C apoi pui aerul conditionat (nu conteaza ecologia, importanta este imaginea), femeile trebuie sa fie machiate si epilate si sa poarte tocuri (nu conteaza cat de dureroase sau incomode sunt aceste practici, barbatii nu recunosc drept femei decat ce au vazut ei in reviste) si asa mai departe. Ca urmare nu dor relatiile business au devenit costisitoare ci si cele personale. Sunt tot mai multi oameni singuri (de ambele sexe) pentru ca pur si simplu nu stiu sa-i accepte pe ceilalti asa cum sunt. In afara de cazul in care sunt handicapati sau tigani. Atunci trebuie sa-i accepti asa cum sunt. Doamne fereste sa zici ceva.

    Acest post m-a impresionat puternic. In sensul rau evident. Nu pari asa limitata pe cat esti. Buna masca porti de obicei.

  2. Ianuarie 21, 2008 11:18 am

    Draga Vizitatorule, exista o zicala care spune: Cand esti la Roma, imbraca-te ca romanii.
    Nu e de acum si nimeni nu a devenit acum intr-un anumit fel. Faptul ca te imbraci vara cand e cald de mori e un semn de respect si o dovada ca esti om. Da, ai putea sa umbli gol, ca sa nu te simti limitat si cu gandirea ingusta. De ce nu o faci?

  3. Vizitator permalink
    Ianuarie 21, 2008 11:50 am

    Eram sigur ca asa o sa raspunzi :))))

  4. Alex permalink
    Ianuarie 21, 2008 3:54 pm

    Raspund intai „vizitatorului”, foarte pe scurt: exemplul ales de tine cu guma de mestecat nu este chiar inspirat, gestul fiind chiar unul care denota lipsa de respect intr-o astfel de ocazie. Dar … este interesant cum unele dintre exemplele oferite de Cristina se aplica cu succes si in cazul recruiterilor.
    Voi da o serie de exemple:

    1. Recruiteri care mestecau guma in timpul interviului.

    2. Recruiteri care au fumat fara sa ma intrebe daca ma deranjeaza (intr-o incapere destul de mica).

    3. Am asteptat (si de mai multe ori) sa „intru” la interviu, uneori peste 15
    minute (apropos de „intarzierea” candidatului si respectarea orei programate)

    4. Recruiteri care au pus intrebari imbecile (da, scuze, asta e cuvantul,
    exemple sunt multe, eu vi-l ofer pe acesta: „daca ai fi un fruct, ce fel de
    fruct ai fi ??? la un interviu pentru un post de IT !!)

    5. „Incearca sa zambesti…” – bun sfat si pentru recruiteri, majoritatea
    abordeaza o atitudine acra si plictisita, ca si cand s-au cam saturat de ceea
    ce fac (poate chiar asa si este …)

    6. Nu chema oamenii la interviu daca postul e deja „aranjat” doar ca sa ai o
    acoperire (inca se mai intampla).

    Si ar mai fi dar nu mi le amintesc pe toate. Principala problema pe care eu o identific este ATITUDINEA. Atitudinea superioara pe care o abordeaza, sau acra / plictisita in alte cazuri. Acesti oameni ar trebui sa lucreze in alte domenii, nu prea au treaba cu recrutarea.

  5. Alina permalink
    Ianuarie 21, 2008 4:51 pm

    Eu as zice ca nu este vorba de codul bunelor maniere ci de banalul bun simt.
    Romanul uita de multe ori ca traieste intr-o societate, comunitate, ca trebuie sa iteractioneze cu oameni si asa cum pe el il deranjeaza anumite lucruri, poate si el face lucruri care deranjeaza pe altii.
    A mesteca guma la un interviu mi se pare ca face parte din aceeasi categorie cu a asculta muzica data la maxim dupa 10 seara :).
    Faptul ca nu „gugaluiesti” firma la care te duci la interviu denota ca nu esti interesat suficient de firma respectiva si in plus, mai grav, ca nu te respecti pe tine suficient incat sa filtrezi firmele la care aplici.
    Cum ziceam inca de la inceput, cred ca principala problema ramane lipsa de respect intre oameni(si de o parte si de alta, atat angajat cat si angajator).

  6. Ianuarie 21, 2008 10:21 pm

    In ceea ce priveste situatia cu cafeaua, te referi la incidentul la care ma gandesc si eu? =)) De cum am citit articolul mi-am amintit de acel caz ciudat.

  7. Ianuarie 21, 2008 10:35 pm

    @Raluk: exact la acela. :))

  8. Ianuarie 22, 2008 10:00 am

    @Alex: Super intrebarea dar sa stii ca uneori se pun intrebari stupide ca sa se observe reactia la intrebari stupide, oricat de stupid ar suna asta. Iar daca jobul din IT era pentru helpdesk si mai potrivita era intrebarea. 🙂

  9. hrseeker permalink
    Ianuarie 22, 2008 9:32 pm

    hai sa impartasesc si eu unele traite pe propria piele:
    1. preferam sa mestece guma decat sa ii admir aroma irezistibila de ceapa consumata cu o seara inainte.
    2. nu te apuca sa dai bip la numarul de pe care ai fost programat. Unii chiar folosesc numerele alea de telefon si nu simt nevoia sa stea sa verifice apelurile pierdute.
    3. „asta este un job de vanzare in magazin? am crezut ca e pe teren.” interviul a durat 7 minute – eu am vorbit, povestind despre job.
    4. poti sa nu zambesti daca in schimb deschizi gura cand vorbesti si scoti cateva cuvinte pe care le pot auzi si eu fara un efort deosebit, sau fara sa folosesc foarte des: „imi cer scuze, nu am inteles”.
    5. nu incerca sa pari mai destept punand o gramada de intrebari care nu au nici o legatura cu discutia respectiva doar ca sa ii arata recruterului ca esti interesat de companie. Ai venit pana la urma si la urma pentru o pozitie anume si te-ar ajuta mai mult sa intrebi detalii specifice job-ului respectiv.
    6. poti folosi cu incredere sapunul si deodorantul (nu as vrea sa deschid subiectul periutei si pastei de dinti – defect profesional avand in vedere ca am terminat stomatologie), gandind ca firma aceea mare la care te duci la interviu nu are automat hale de interviu in care se poate dispersa mirosul.
    7. daca ai reusit sa ratezi un interviu si recruiterul iti ofera si a doua sansa, nu te astepta sa o primesti si pe a treia.
    8. atitudinea relaxata la interviu ajuta, atitudinea foarte relaxata (hai sa vedem cat ne putem lungi picioarele si sa vad daca prin intinderea mainilor stanga-drepta pot cuprinde canapeaua de 3 locuri) nu te ajuta absolut deloc.
    9. nu incerca sa obtii informatii de genul: cati candidati sunt pe post, cate locuri aveti, cum am fost la interviu – nu arata decat ca nu ai pic de incredere in tine. Daca vrei sa obtii un feedback – il poti cere sub aceasta forma.
    10. incearca sa te concentrezi si sa fi atent la ce ti se povesteste despre job ca sa nu pui recruiterul in situatia de a raspunde la intrebari deja formulate la inceputul discutiei. Nu te ajuta sa pari interesat de job ci doar total pe langa subiect si in afara discutiei.

    Despre recruiteri as vrea doar sa fac o recomandare: renuntati la intrebarea – „UNDE TE VEZI PESTE 5 ANI?”

  10. Cristian permalink
    August 12, 2008 3:46 pm

    4. Nu spune “habar n-am cu ce va ocupati si ce presupune jobul si am venit sa vad daca m-ar interesa”.

    Culmea e ca mi s-a intamplat asta la Ericsson. M-a recomandat cineva si m-am dus sa vad ce si cum. Am ramas dezamagit de companie, iar organizarea mi s-a parut varza, lucru confirmat de cineva din interior. Eu il inteleg pe angajator ca poate se grabeste, dar asta nu inseamna ca nu-mi poate face un mini-tur sau o scurta prezentare.
    Am mai fost recomandat si la alta firma si de data asta au fost mult mai draguti, desi nu prea aveam habar cu ce se ocupa. Pana la urma, daca compania are un domeniu de activitate ceva mai larg, iar candidatul e (foarte) bun sunt sigur ca se poate gasi ceva potrivit lui.

    @Alina: mai lasati visele astea cu Google, ca nu toate companiile sunt prezente pe Internet sau au o prezenta mai subtila. De exemplu am lucrat la o firma foarte ok, care facea aplicatii web pentru tot felul de comisii si organizatii europene si care vreme de un an si ceva nu a avut site web. Iar cand exista un site web, de multe ori e mai mult un fel de gazeta de perete. Am exemple dintr-astea cacalau.

    @hrseeker: mare dreptate ai cu intrebarea cu 5 ani. Eu cred c-o sa raspund de acum incolo „pe birou cu secretara”.

Lasă un răspuns

