Skip to content

Raspuns pentru Toma

Ianuarie 15, 2008

Acest post este pentru ca promisesem sa revin cu mai multe detalii despre Landmark Forum si posibilitatile pe care le deschide acest program.

Pentru cei care nu ma cunosc tin sa specific ca sunt o persoana extrem de rationala si incapatanata, mai ales atunci cand sunt de parere ca argumentele sau solutia care mi se propun nu sunt corecte sau nu se potrivesc cu obiectivul meu. Cand mi s-a propus sa particip la o prezentare de Landmark Forum ca sa descopar o noua viziune asupra existentei umane si a destinului meu mi s-a parut extrem de interesant. Nici nu am intrebat cum se cheama firma, nici cine tine cursul, nici cat costa, nici cat dureaza si asta pentru ca in mintea mea dezvoltare personala si autocunoastere nu rezoneaza cu spalare de creier, bullshit, lipsa de ocupatie sau orice alte etichete pe care le-am mai auzit de-a lungul timpului. Sintagma rezoneaza insa cu posibilitatea de a fi mai bun si de a da ce e mai bun din tine.

Cand am ajuns la prezentare mi s-a parut – recunosc – ceva anormal ca tat staff-ul Landmark era cu zambetul pana la urechi, foarte suportiv, gata sa-ti raspunda la intrebari inainte de a le pune. Si eu sunt un om care zambeste aproape tot timpul, iar asta m-a facut sa apar  in ochii oamenilor uneori putin dusa, uneori sub influenta unor narcotice, uneori falsa, ciudata, anormala. Pentru ca normal este sa nu zambesti, normal este sa nu-ti pese de ce isi doresc cei din jur.

Cursantii-gazde erau foarte incantati si povesteau de cat de mult i-a impactat forumul, unii au iesit in fata sa-si impartaseasca transformarea de dupa curs. Invitatii – neomogeni. Atmosfera din jurul meu, destul de agitata: unii blameaza vorbitorii, argumenteaza, intra in polemici. Rezistenta. Ratiunea intra in lupta. Un invitat se ofera sa experimenteze o conversatie cu conducatoarea prezentarii de dragul de a demonstra ca e mai istet decat ea. Nimeni nu vrea sa fie umilit si slab. De ce mi-as recunoaste slabiciunile in fata a 200 de oameni?

Connie vorbeste cam greu romaneste, insa imi place ca are pasiune si crede in ceea ce face. O face din altruism? O face pentru bani? Si ce? Nu mergem sa invatam engleza de la oameni care predau engleza pentru bani? Daca un om imi preda stiinta de a fi un om mai bun pentru bani, nu ma deranjeaza. Toti trebuie sa mancam la un moment dat. Avem case si familii de intretinut.

Cei din jurul meu susotesc: manipulare, secta, cult. Decid sa ma inscriu anyway. Sunt o fiinta rationala totusi. Iar cei de pe scena nu au spus nimic irational. Pana la forum mai sunt 3 luni aproape timp in care citesc ce se scrie pe internet despre ei. Vad un film socant facut de o televiziune franceza despre Landmark Franta. Curentul de opinie inclina inspre secta. Cateva marturii pozitive ratacite. De ce atat ura daca totusi nu au fost cazuri de oameni schiloditi in urma programului? Doar rezistenta la o posibilitate ce pare anormala. Cine iti promite ca te va face fericit trebuie sa fie neaparat nebun sau sectant. Oamenii normali nu sunt fericiti. Viata e grea si plina de suferinta. Treziti-va, veti fi spalati pe creier si s-ar putea ca dupa asta sa fiti fericiti!

Si da, am mai facut forumul cu toate acestea. In prima zi m-am plictisit enorm. Definitii si notiuni, stiam tot, eram putin indoita. Vineri seara insa incep sa vad altceva. Schimbarea continua si sambata si duminica. Oamenii incep sa reactioneze, incep sa actioneze apoi. Nu toti. Ar fi imposibil. Unii isi citesc mailurile pe laptop sau pe Blackberry-ul de ultima generatie. Unii iau notite pe imense foi A4. Atentie distributiva. Trebuie sa recunosc insa ca cei care fac ca Landmark sa functioneze sunt cei curajosi, cei care stiu sa asculte si sa impartaseasca.

Imi dau seama de cateva lucruri. Puterea Landmark Forum nu sta in ceea cunosti, ci in ceea ce practici. Si daca ceea ce cunosti poate fi similar cu ceea ce cunosc ceilalti, ceea ce practici nu este asemanator cu nimic altceva. Si peste toate acestea, nu este important nici ceea ce cunosti, nici ceea ce practici, ci ceea ce primesti, posibilitatile pe care le creezi. Va amintiti ca germanii au doborat la un moment dat Zidul Berlinului? Credeti ca nu stiau de ani ca este acolo, credeti ca nu se gandisera mai de multa vreme sa-l darame? Dar pana nu au facut asta cu adevarat, nu au putut sa faca realitate posibilitatea de dincolo de el.

Distinctia dintre interpretarea vietii si viata asa cum e ea este una dintre distinctiile fundamentale in Landmark, sursa a suferintei umane. Tatal tau te bate si interpretezi ca te uraste, un barbat iti aduce flori si interpretezi ca e indragostit de tine, un prieten nu te mai suna si interpretezi ca nu-i mai pasa si ca nu trebuie sa ai incredere in el. Si mai mult decat interpretarea, ne face rau felul in care decidem ca ea sa ne influenteze tot ceea ce vom face tot restul vietii. Am vazut ca s-a luat mult in deradere expresia „a completa trecutul”. Ei bine, functioneaza si da, lasa loc unei noi posibilitati, independenta de ce s-a intamplat pana atunci.

Tot ceea ce creem autentic se bazeaza pe limbaj, care este specific uman. Ceea ce nu este spus nu exista. Si Landmark are un limbaj specific, unii spun limba de lemn, unii jargon. Dar vedeti, este ca o limba noua pe care o inveti. Nu este ca nici o alta limba. Daca ar fi ca alta, ai spune ca este aceea. Ca sa o accepti ca ceva nou, trebuie sa fie diferita de ceea ce stiai. Cei care vor merge la Landmark Forum ca la o conferinta, lundu-si notite si imbuibandu-se cu informatii si notiuni, vor pleca de acolo doar cu un nou vocabular. Si vor gandi tot in limba lor. Conversatia si practica gandirii intr-o limba noua fixeaza cunoasterea acelei limbi.

O plangere frecventa pe care am auzit-o la adresa programului este ca e foarte scump. Este o falsa plangere. Sunt cursuri mult mai sumpe. De fapt nu sunt banii in sine, ci faptul ca ii raportezi la ceva ce nu consideri ca este important pentru tine. E ca si cum cineva mi-ar spune sa dau azi 1000 ron pe o sticla cu apa. Dar daca as fi in desert si nu am mai baut de 3 zile apa, pretul mi se va parea rezonabil.

 Una peste alta Landmark este pentru oameni curajosi, anormali si nebuni. Si daca a fi fericit, sincer si impacat inseamna sa fii anormal, atunci vreau sa fiu anormala. Si daca o „secta” poate sa ma invete sa fiu sincer, fericit si impacat, fara halucinogene si alte stimulente, atunci vreau sa fac parte din acea secta.  

21 comentarii leave one →
  1. Aprilie 16, 2008 5:17 pm

    Claudia, nu cred ca trebuie sa dai 1000 de lei ca sa ai revelatii de genul ca trebuie sa inveti ca sa termini o facultate. La Landmark lucrezi cu oprelisti mai profunde. Inveti ca duci trecutul in spate si toate deciziile si faptele tale sunt influentate de interpretari pe care le-ai dat lucrurilor care ti s-au intamplat. Partea interesanta este ca nu e ca si cum ai citi o carte despre asta ci esti pus la „lucru” sa le identifici si sa le pui deoparte.

    Pentru ca nu ne cunoastem nu o sa ti dau exemple personale; e foarte usor sa stai in anonimat si sa pui intrebari. Ceea ce faci tu acum este atitudinea spectatorului: citesi pe net, te uiti la filmulete cu teorii oculte si conspirative, pui intrebari. Cum ai aflat de Landmark? De obicei iti spune cineva. De ce nu ai mers la o introducere invitata de acel cineva? Probabil e o persoana apropiata si nu ti-ar doi raul. Cat despre secte, spalare de creier, cred ca mi-am spus parerea in post.

  2. Claudia permalink
    Aprilie 16, 2008 5:40 pm

    Scuze
    nu ma gandeam sa-mi dai exemple personale in nici un caz. In mod evident ma interesa subiectul, de aia am intrebat.

    Ma intrebam concret cum ma poate ajuta, uitandu-ma putin si la experienta altora.

    Totul e vag, confuz, nu prea sunt date concrete… Pentru ca mi se pare ciudat ca nimeni nu poate explica despre ce e vorba de fapt.

    Secta, nu… dar terapie in grup… De ce e periculos pentru unii oameni? Sunt multe de ce-uri si in mod evident caut raspunsuri la aceste intrebari.

    Daca ma poti ajuta.. mersi!

  3. Aprilie 16, 2008 5:57 pm

    Eu zic sa mergi la o introducere. Nu are ce rau sa-ti faca. De ce te-ai baza mai mult de sfatul unui strain decat pe propria judecata?
    De ce spui ca pentru unii e periculos?

  4. Claudia permalink
    Aprilie 16, 2008 6:22 pm

    Am citit ca unor persoane care au anumite probleme psihice le poate face rau. De ce, intreb eu? Sau ce inseamna probleme psihice?

    N-am prea inteles nici ideea cu „terapie in grup”.

    Ce poate sa le faca atat de rau incat Landmark spune dinainte „nu ne asumam nici o responsabilitate daca ai probleme psihice dupa acest curs”?!

    Nu mi-ai raspuns cu exemplul concret… Poate nu vrei…. Ok.

  5. Aprilie 16, 2008 6:41 pm

    @Claudia
    1.te contrazici: spui „Scuze, nu ma gandeam sa-mi dai exemple personale in nici un caz.” dupa care imi ceri exemple concrete. Ti-as putea da un exemplu concret care nu e personal?

    2.Cine a spus ca e „terapie in grup”?

    3.Oamenii care conduc forumul si seminariile nu sunt psihologi si nici psihiatri. Metodele pe care le folosesc sunt puternice si sunt facute sa starneasca reactii in cei prezenti astfel incat sa-i scoata din povestile personale si mecanismele rutinei pe care si-au contruit-o. De aceea ei nu isi asuma reactiile unor persoane care au suferit/sufera de boli psihice. Nu stiu daca ai cunoscut astfel de persoane insa, reactiile sunt uneori violente si neasteptate, iar un necunoscator nu ar putea face fata situatiei. Ca sa nu mai punem la socoteala faptul ca ar fi derutant pentru participantii care sunt in regula.

    Cred ca nr.3 lamureste si aspectul cu terapia. Nu poate fi vorba de terapie. Asa cum ai aflat, nu pot participa oameni bolnavi, Landmark nu este pentru suferinzi ci pentru oameni care isi doresc mai mult de la viata decat au stiut ei sa obtina pana acum.

  6. Iulie 11, 2008 12:04 pm

    Iata reportajul facut in Franta despre aceste „cursuri”.
    „Atentie!
    Acest film este interzis celor care cred in gogosi!”
    download fisier avi

Lasă un răspuns

