Skip to content

A avea sau nu incredere

Septembrie 23, 2007

De cate ori am auzit vorbindu-se despre incredere, am intalnit doua abordari: a celui care e in situatia de a castiga increderea cuiva si a celui care ofera increderea altuia.

Am gasit si doua reflectii care sa ilustreze cele doua ipostaze:

Am invatat ca dureaza ani sa castigi incredere, si in doar cateva secunde poti sa o pierzi. (Octavian Paler)

A avea încredere este o dovada de curaj, a fi credincios este un semn al fortei. ( Marie von Ebner-Eschenbach) 

M-am aflat de multe ori in una sau alta din cele doua ipostaze, oferind sau castigand incredere, in functie de situatiile cu care m-am intalnit. Am descoperit ca cel mai bine este atunci cand cele doua situatii sunt simultane, adica oferi si primesti incredere in relatia cu alta persoana. Ideal ar fi in aceeasi masura. Evident, ca si in dragoste, cei implicati nu pot manifesta acelasi grad incredere, precum nici doi parteneri nu iubesc in acelasi fel.

In ultima vreme m-am gandit mult la felul in care aleg sa am incredere in ceilalti si la increderea pe care o au altii in mine. Mi-am dat seama ca toti „testam apa” intr-un fel sau altul inainte de a avea incredere in ceva sau in cineva. Diferenta e ca unii o incearca doar cu degetul, iar altii cu incheietura mainii, cu cotul, cu piciorul, cu termometrul etc. Eu fac in mod sigur parte din prima categorie pentru ca: sunt de parere ca in esenta oamenii sunt buni si demni de incredere, sunt optimista si sunt un om caruia ii place sa se decida repede. In felul acesta pot sa ma bucur mai repede de avantajele unei relatii de incredere. Recunosc insa ca a doua categorie s-ar putea sa aiba mai mult de castigat pe termen lung , alegand sa testeze mai bine apa. Ce-i drept, de multe ori atitudinea aceasta se dezvolta din experiente negative si a sufla in iaurt devine un gest reflex dupa ce te-ai fript cu ciorba.

Desi am avut si eu partea mea de ciorba fiebinte, ca toata lumea, nu m-am gandit niciodata ca ar trebui sa-mi dublez sau triplez masurile de precautie. Cred ca e suficient sa extragi din experienta acele modele care au dus la dezamagiri si sa le folosesti la screening-uri viitoare, ca pe recidivistii din baza de date a politiei. E posibil sa apara si noi infractori insa asta nu inseamna ca politia ar trebui sa inchida pe toata lumea ca sa previna. La fel si eu nu cred ca oamenii pe care ii cunosc si ar trebui sa aiba din suferit din experientele mele negative. Daca atunci cand ofer incredere sunt relaxata si optimista, nu la fel se intampla si atunci cand o retrag. O data ajuns pe lista recidivistilor, nu voi mai putea face abstractie de acest statut. O alegere discutabila sau nu.

Revenind la cele doua ipostaze de care vorbeam la inceputul postului, am observat ca exista o comunitate de opinii care spune ca increderea trebuie castigata in ani, ca urmare a unui efort sustinut. Daca acordarea increderii este un act de curaj, dobandirea ei este o dovada de forta si rabdare. Pentru ca oricat de mare ar fi efortul de a obtine increderea, acesta nu garanteaza niciodata faptul ca cel in cauza merita sau este la inaltimea increderii pe care o solicita.

Sa vedem: cum incerci sa castigi incredere? De obicei, asigurand sprijin atunci cand este nevoie, oferind ajutor chiar si atunci cand nu ti se cere in mod direct, pastrand secrete, actionand in acord cu interesele celuilalt etc. Or, acesta este un comportament care poate fi adoptat de oricine pe o perioada mai lunga sau mai scurta de timp. Daca el nu este dublat de incredere pentru cel caruia ii ceri incredere, poate fi o loterie, after all.

De aceea, nu pot sa separ cele doua momente: a castiga si a oferi increderea cuiva. De aceea, atunci cand doi oameni vor incearca sa-si castige increderea reciproc fara sa si ofere, va fi o relatie de tip pierdere-pierdere. De aceea a oferi incredere este pe primul lucru care trebuie facut si de aceea e un act de curaj. 

One Comment leave one →
  1. Ianuarie 3, 2008 7:13 pm

    Foarte bun articolul, ca o subliniere as putea spune ca increderea necesita deschidere.

Lasă un răspuns

