Skip to content

Pozitionarea propriei cariere sau pariaza pe calul castigator

Septembrie 3, 2007

Unul din capitolele finale ale cartii lui Trout – Pozitionarea – se refera la pozitionarea propriei persoane si a carierei.

Probabil ca toti ati auzit de conceptul de pozitionare dar o sa reiau in cateva cuvinte teoria lui Trout ca sa pornim din acelasi punct. Jack Trout spune ca in lumea moderna creierul uman nu mai face fata avalansei informationale si vine cu cifre intr-adevar uimitoare ca sa demonstreze cantitatea de informatie la care suntem expusi zilnic. Prin urmare, metodele traditionale de promovare a unui produs/serviciu nu mai functioneaza de mult si solutia pe care el o da pentru a reusi sa patrunzi in mintea consumatorului este pozitionarea. Pozitionarea este privita ca identificarea unei trasaturi unice si originale a produsului/serviciului care sa-l diferentieze in lupta cu concurenta.

Pornind de la pozitionarea afacerii sau produsului, Jack Tout vorbeste si despre pozitionarea individului, privind cariera ca pe un adevarat business care trebuie administrat pentru a aduce „profit”. Si profitul in acest caz nu inseamna intotdeauna bani.

Iata cateva sfaturi pe care autorul le ofera celui care isi doreste sa aiba o cariera de succes:

1. Defineste-ti statutul. Afla cine esti si incearca sa redai asta intr-un singur concept. Ce poti sa faci, care este atuul tau? Evita capcana de toate pentru toti, sigur exista ceva la care te pricepi cel mai bine.

2. Evita capcana „no name”. Cat inca esti necunoscut foloseste-ti numele intreg in cat mai multe ocazii. Desi initialele sunt interesante si au o doza de mister, C.B. (de exemplu) nu inseamna nimic pentru nimeni.

3. Evita capcana „extensiei de linie”. Nu-ti numi copiii Ion Popescu junior, mai ales daca esti celebru. Toti vor face comparatia cu predecesorul. A reusit Florin Piersic Jr. sa-l intreaca pe tatal sau?

4. Gaseste-ti „calul” potrivit. Acest al patrulea sfat este cel mai profund dar si cel mai interesant. Trout spune ca nu poti porni in cursa singur, ai nevoie de un cal bun, un cal castigator. Pentru ca, oricat de bun ar fi jockeul, el nu poate castiga cursa cu un cal slab. Aceasta este greseala multora care cred ca daca vor depune suficient efort si vor munci din greu vor reusi. Insa practica ne arata contrariul: succesul nu-l atingi muncind mult ci muncind cu cap.

Pornind de la exemplul calului castigator, Trout ofera sase variante pentru un posibil „cal”, luate in ordinea preferintei:

Compania in care lucrezi este primul cal. Ideea e ca poti fi cel mai bun profesionist din bransa, insa daca lucrezi de partea unei companii fara prea multe sanse de viitor, nu vei reusi niciodata sa ai succes si sa te faci remarcat. Sfatul sau este sa alegi industrii cu posibilitati uriase de dezvoltare pe termen lung, companii care sunt in crestere si atunci cand mergi la interviu sa nu intrebi cat vei castiga azi, ci cu cat vor putea sa te plateasca in viitor.

Seful tau este al doilea cal pe care poti paria. Inainte de a accepta o oferta, cunoaste-ti seful. Poti invata ceva de la el? Are un scop bine definit? Incearca sa lucrezi pentru oamenii cei mai inteligenti si mai competenti. Daca esti de parere ca pe langa un sef prost si niste colegi mediocri inteligenta ta va iesi in evidenta, gandeste-te ca probabil la urmatoarea greseala va fi concediata toata echipa care a dat gres. Daca insa seful va ajunge departe e foarte probabil sa-l urmezi.

Un prieten este al treilea cal castigator. Networkingul este din ce in ce mai important in afaceri. Profita cu fiecare ocazie de afaceri sa-ti faci prieteni pe care ulterior sa-i poti contacta cand ai nevoie. Foarte multe promovari, oferte de job vin in urma unor recomandari solide.

O idee poate fi un cal castigator. Ai descoperit ceva original, ai o idee interesanta? Daca esti pregatit sa faci fata controverselor, insultelor si neincrederii cu care de obicei este intampinat un concept nou poti sa ai de castigat. Noul naste conflicte, cere schimbare si adaptare din partea celorlalti. Practic nu ai o idee daca ea nu a starnit un conflict cat de mic. Acesta este un cal pentru oameni curajosi.

Increderea este cel de-al cincilea cal. Increderea in ceilalti si in ideile lor. Daca tu nu ai o idee de succes, altcineva de langa tine poate avea, insa e nevoie sa ii oferi credit pentru o sustine tu insuti.

Propria persoana poate fi un cal castigator. Insa revenim la ce spuneam mai devreme cu jockeul si calul. Este foarte greu sa suplinesti ambele roluri. In viata si in cariera poti arareori sa reusesti singur. Nu este imposibil, dar iti va fi mai usor cu un cal.

Daca nu ati citit inca volumul lui Jack Trout va sfatuiesc sa o faceti. Nu este o carte pentru cei pasionati de marketing, este o carte pentru voi insiva. 

poza.jpg

Anunțuri
9 comentarii leave one →
  1. Bogdan permalink
    Septembrie 4, 2007 11:55 am

    Foarte misto cartea, intr-adevar.

    As avea insa o precizare, si anume tu (el) incepe de la „Defineste-ti statutul”. Cand faci o astfel de analiza cred ca este bine sa incepi prin a analiza nu doar cine esti, din punctul tau si al celorlalti de vedere, cat si ce vrei sa devi.

    Daca ma uit la pasii urmatori, totul se leaga nu doar de statutul actual, ci de ceea ce urmeaza.

  2. Cristina permalink
    Septembrie 4, 2007 12:02 pm

    Cred ca nu am detaliat eu suficient. Insa daca ai citit cartea stii ca la definirea statutului Trout are in vedere si ce vrei sa devii, in functie de asta intervenind nevoia de pozitionare. Mie mi se pare ca pozitionarea tocmai la asta se refera: la ce vrei sa devina produsul tau inainte de a-l scoate pe piata. Definirea statutului este un fel de: exprima-ti asteptarile insa nu oricum, ci tinand cont de consumator.

  3. Septembrie 4, 2007 4:52 pm

    Frumos, si adevarat. Cred ca o sa caut si eu cartea asta.

  4. Septembrie 4, 2007 4:54 pm

    @Orfeu: Ma bucur ca am convins pe cineva. 🙂

  5. camil permalink
    Septembrie 4, 2007 6:05 pm

    Interesant articolul… Daca ar fi sa citam din intelepciunea populara: „Mai bine cu desteptul la paguba decat cu prostu’ la castig”

  6. Cristina permalink
    Septembrie 4, 2007 6:17 pm

    @Camil: Nu stiam proverbul. Da, se poate interpreta si asa desi nu cred ca Trout s-a gandit la asta. De obicei, atunci cand te aliezi cu oameni destepti, sunt sanse mici sa pierzi. Dar mentalitatea romaneasca fatalista isi spune cuvantul in zicala: chiar si cu desteptul poti sa pierzi. 🙂
    Trebuie sa recunosc insa ca la paguba te mai poti consola cu o companie buna insa cu prostul e posibil sa nu poti sa te bucuri de castig.

  7. Orfeu permalink
    Septembrie 4, 2007 7:03 pm

    Frumusetea unei zicale sau a unui proverb este impactul pe care il are pe moment. Daca incerci sa il analizezi se duce toata intelepciunea.

  8. Marta permalink
    Septembrie 27, 2007 5:14 pm

    Ma bucur ca atunci cand citesc articolele tale nu fac doar lectura, ci invat cate ceva, mersi, super, mai provocat si pe mine sa o citesc… (dar pana atunci am citit-o prin ochii tai 🙂 ), multumesc inca o data.

  9. Ianuarie 7, 2008 5:47 am

    very interesting.
    i’m adding in RSS Reader

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: