Angajatul roman fuge de munca

Posted on mai 23, 2008. Filed under: HR, Oameni, Romania | Tags: , , , , , , , |

Cred ca nu e prima oara cand auziti aceasta fraza sau variatiuni ale ei de genul: romanul face orice sa nu munceasca, angajatul roman il fraiereste pe patron, romanul e lenes etc. Nu e nimic nou si suprinzator, nu?

Una din teroriile motivationale, teoria X sustine ca oamenii sunt lenesi si nu vor sa munceasca prin natura lor si de aceea trebuie permanent supravegheati de catre manageri care sa se asigure ca ei fac o munca de calitate si la termenele stabilite. Suna cumva asemanator cu afirmatiile de mai sus?

Adica noi suntem o natie de X-i (Icsi)? Refuz sa cred acest lucru si unii ma vor considera probabil nerealista. Mi se pare incredibil ca la 18 ani de la caderea comunismului inca pastram aceeasi perspectiva asupra lucrurilor. E clar ca mentalitatea si obicieiurile nu dispar la fel de repede ca proprietatea cooperatista, repartizarile automate si apartamentele de la stat. E adevarat ca lucrez foarte mult cu oameni tineri, crescuti si educati dupa 89, insa cunosc de asemeni oameni intre 30-50 de ani care nu sunt lenesi si nu asteapta sa li se spuna, si nu se gandesc sa “ciupeasca” ceva pentru acasa. Acestia nu sunt X-i. Insa sunt atat de multi X-i incat putem extrapola asupra Y-ilor?

Si ma frapeaza faptul ca un roman poate spune ca romanii sunt lenesi si trebuie supravegheati indeaproape, ca te fura si se eschiveaza. Si doar ce scriam zilele trecute despre asociere… Poate pentru unii este realism, insa mie mi se pare denigrare. In scrierile despre teoriile X si Y s-a concluzionat ca a considera oamenii accepta responsabilitatea si nu fug de munca, ca pot avea initiativa si pot urma singuri un set de obiective fara a fi supravegheati permanent este mai probabil sa aduca eficienta si succes unei organizatii. Am observat acest lucru si in practica, se pare ca nu e chiar un mit. Si mai stiu ca atunci cand consideri pe cineva X, se va comporta ca un X pentru ca atat ii dai voie sa fie. 

Nu credeti ca ar trebui sa incetam sa ne consideram pe noi romanii niste icsi ca sa putem fi niste igreci?

Make a Comment

Make A Comment: ( 28 so far )

blockquote and a tags work here.

28 Responses to “Angajatul roman fuge de munca”

RSS Feed for My web…side Comments RSS Feed

Am citit si eu teorii si din alea si din celelalte, si pot spune ca oamenii sunt precum teoriile, si asa si altfel. looool

Adica sunt oameni care muncesc bine indiferent de supraveghere si pe care evident trebuie sa ii lasi liberi si oameni care nu muncesc nici supravegheati nici nesupravegheati ca nu vor ei. Ambele categorii exista si la tineri si la batrani si la romani si la germani si peste tot in lume. Eu nu vreau sa lucrez cu oameni din a doua categorie, sunt insa domenii unde ei sunt necesari..

Nona
mai 23, 2008

@ Nona: pe mine ma deranjeaza indeosebi faptul ca se generalizeaza la romani ca nationalitate si faptul ca este inca unul din modurile in care ne place sa ne aruncam cu tarana in cap.

Cristina
mai 23, 2008

Nu zic ca romanii muncesc cu sau fara bici, dar cu certitudine ca nu sunt dedicati precum alte natii, par exemple nemtii.

Alina
mai 23, 2008

Sau ca niste greci.

dadatroll
mai 23, 2008

Alina cazi in pacat! :)
Adica un neamt este mai bun decat tine by default?

Cristina
mai 23, 2008

Cristina: tu nu ai un punct de vedere obiectiv asupra problemei, deşi eşti “duduia de la personal”. Tu eşti obişnuită cu nişte medii foarte high-end - IT & C/Advertising/Internet/etc. - şi pierzi din vedere că marea parte a economiei nu stă în aceştia. Uiţi muncitorii din construcţii care stau la umbră şi beau toată ziua Săniuţa, uiţi de zecile de mii de funcţionari care nu fac altceva decât să bea cafea şi să citească horoscoape şi aşa mai departe. Sunt anumite categorii de angajaţi pe care trebuie neapărat să stai cu bâta! Şi-s majoritari…

Tudor
mai 23, 2008

Tudor, in toata lumea exista muncitori necalificati sau meserii care nu necesita pregatire intelectuala. Am o banuiala ca nu sunt prea diferiti de cei romani. Eu ma refer la faptul ca aud aceste lucruri tocmai in acest mediu high end in care spui tu ma invart in calitate de “duduie de la personal”.
Spune-mi idealista, dar nu cred ca exista “categorii” intregi profesionale care trebuie conduse dupa teoria X. Si un tamplar poate sa-si constientizeze si sa-si urmareasca obiectivul autonom insa nu il chemi la o sedinta cu powerpoint ca sa-i spui ca astepti asta de la el. Tine de fiecare, nu de cate carti ai citit.

Cristina
mai 23, 2008

@Tudor: “duduia de la personal” tocmai asta
face, adica iti gaseste tie niste colegi de
serviciu devotati si dedicati care sa se laude
ei ca e mai destepti ca tine (si nu tu ca ei)
si cu care sa mai poti munci, din cand in cand. Ai grija,
Rolul ei e important, mai ales ca se se spune
ca angajatii prosti isi imbolnavesc de nervi
colegii (mai)destepti.

@Cris:
Barbatii romani fug de responsabilitate,
tinerii romanii fug de carte iar capsunarii
fug mancand pamantul din tara.De romance
nu spun nimic,caci le respect.
Romania este o tara exuberanta,
cu munti inalti si vai adanci,
cu oameni deosebiti si disperati.
Economia prospera, semn ca inca nu s-a
furat tot.

P.S. 90.000 angajati in IT in Romania
= 10% din PIB. Unde e restul ?
LA FURAT …

merlin41
mai 23, 2008

@Alina: subscriu la partea cu nemtii
Deutschland, Deutschland ueber Alles …

desi cred ca te-ai dus departe in germania,
cred ca si albanezii sunt mai buni,
nu-i asa @NONA ?

merlin41
mai 23, 2008

Suntem de o lene extraordinara. Berea la PET a ramas de noi.

Petrisor Socol
mai 23, 2008

nu am zis ca e mai bun ca mine, e o diferenta, am zis ca este mai dedicat, mai responsabil si mai muncitor.
Si trebuie sa fiu de acord Tudor cand vine vorba de muncitori necalificati. Nu se compara romanii cu nemtii, elvetienii sau nordicii. Se apropie de italieni putin:). Pe bune acum, sa vezi cum arata un santier elvetian, nu o sa iti vina sa crezi ca se poate atata ordine si curatenie.

Alina
mai 23, 2008

@Alina: poate ca nu se compara, insa nu
asta deosebeste situatia de la noi cu
cea de afara. Am fost pe un santier
in Elvetia acum 2 saptamani, si nu pot spune
ca se deosebeste cu mult. Ce e intr-adevar
schimbat este atitudinea fata de munca,
organizarea, responsabilitatea si motivarea
angajatului.
Muncitorul stie ca daca vine la
munca, respecta regulile si isi face treaba ok,
are o viata. Si asta vine de sus.
La noi ai salarii de mizerie, sefi de kkt
(ales pe criterul Mathusii), organizarea
lui peste prajit, plus ca sa construiesti
te costa mai mult spagile decat salarile
la muncitori, la randul lor ei trebuie sa
fure ca sa poata trai si rezultatul
este doar unul. Iar in santieriele de stat,
e si mai si. Ma mir cu nu au plecat inca cu
podul acasa.

Daca intr-adevar ar fi muncitorii romani de vina,
cum iti explici ca au dat rezultate extraordinare
cand s-au dus la munca in Germania in constructii?
si sunt preferatii oricarui constructor de acolo |?

Deci pana la urma cum e ?
Viata e animal sau sistem ?
Reusita e dorintza sau pozitie ?

merlin41
mai 24, 2008

@merlin41
Total de acord cu tine, in general romanilor le lipseste motivarea. Dar am un sentiment ca elvetianul si daca ar fi platit putin tot ar munci bine.
Nu pot da o explicatie clara de ce sunt preferati romanii afara, dar as tinde sa cred din cauza faptului ca sunt ieftini si inghit multe…

Alina
mai 24, 2008

sa-ti povestesc una bucata replica: in Maramures, replica cea mai des intilnita daca intrebi un barbat ce face este: “ia, orice, numai sa nu muncesc”. Cred ca am spus totul. Si daca nu se intelege, mai adaug: pentru ca oamenii astia au senzatia ca e rusine sa munceasca acum, in epoca tuturor posibilitatilor…

gadjodillo
mai 24, 2008

@Alina: nu pot fi de acord cu tine, in ce
priveste motivarea , eu cred ca dimpotriva
romanul este obisnuit cu mai putin. Dupa
cum tot tu spui, “romanii sunt ieftini” =
mai usor de motivat. Poate ca au ei elvetienii
o educatie mai orientata catre corectitudine
si asta ii ajuta oarecum,insa in rest eu nu
as spune ca muncesc mai mult sau mai bine ca romanii,
ba kiar sunt mult mai relaxati si nu se agita
pentru orice franc. Si nu fura.
E drept ca exista diferente specifice de caracter national,
dar corectitudinea e una, motivarea e alta :
Poti sa fii cel mai corect si lenes, asa cum
poti sa fii furnicutza furacioasa in gradina
statului orb, surd si mut, ceea ce mi-as dori
si eu, de ziua mea.(//Sa am si eu Tamara mea)

@gadjodillo: nu stiam de replica, insa
stiam un banc cu “un felinar de fund si unul de
… sa muncim si noaptea”. Insa au mare
dreptate cei de acolo: sunt zone in Romania in care
desvoltarea este la pamant, incat sa muncesti
acolo pe un salariu de mizerie echivaleaza
cu prostia curata.Mai bine capsunesti sau
furi sau te faci ruda cu Tamara.(de ziua mea ..)

merlin41
mai 24, 2008

@legat de romanul la munca in strainatate
Stiu ca nu e bine sa generalizez, asa ca o sa ma rezum la a prezenta situatia pe care o cunosc.
Lucrez intr-un mediu cu un nivel intelectual foarte ridicat. Si din ce am observat pana acum este ca noi, rusii si bulgarii suntem caii de bataie ai celorlalti. Adica muncim la salarii mai mici decat restul si mai mult. Asta pentru ca le permitem, nu ne tine nimeni aici cu forta, ei iti fac o oferta, o accepti sau pleci. Preferam decat sa muncim acasa sa muncim afara pe mai putin decat restul. Cred ca lucrul asta nu l-ar face un neamt. Chiar daca ar castiga mai bine decat acasa nu ar accepta sa fie discriminat, sa fie platit mai putin decat restul. La asta ma refeream cand ziceam ca romanul inghite destul de multe. Dar nu e doar la noi, se aplica si pentru restul tarilor excomuniste. Avem un soi de umilinta sora cu sclavia(poate e prea mult zis, dar asa imi pare).
Sunt curioasa daca la Google de ex, exista grile diferite de salarizare in functie de nationalitate. As tinde sa zic ca da.

Alina
mai 24, 2008

@Alina: Asa este cum spui tu, si kiar imi
doresc sa fie cel putin inca 40 de ani asa,
altfel o sa murim de foame. Daca nu ar fi fost
asa, investitorii s-ar fi dus in China, Taiwan sau
Vietnamm, daca nu au inceput deja sa o faca.
90 % din cresterea economica a Romaniei din
ultimii 10 de ani vine din investitii straine,
iar 70% din orice leu din buzunarul Romanului
este, intr-o forma sau alta imprumutat. Si
situatia kiar s-ar putea inrautati. IT-ul este
singurul sector in care putem spune ca facem
productie si export, restul e la pamant. O tara
nu poate trai doar cu speculatii imobiliare
si cu importuri. Daca noi aia sclavii nu am
mai fi sclavi, am muri de foame. Deci ce alegi?
Sa fii sclav sau subnutrit?

merlin41
mai 25, 2008

@merlin
corect.

Alina
mai 25, 2008

@Alina si Merlin:
Un sclav nu este platit, nu are drepturi si asa mai departe. Noi suntem angajati, adica vindem o marfa, munca noastra. Serios, munca este o marfa, care se apreciaza sau se depreciaza in valoare.

In rest si IT-ul este oarecum intr-un balon acuma, dar in nici un caz nu se compara cu ce e in imobiliare si constructii si piata creditelor.

Ma enerveaza cand aud oamenii ca sunt sclavi. Nu suntem sclavi, mai curand … curve, dar asta e alta mancare de peste.

Orfeu
mai 25, 2008

@Orfeu : Ma bucur ca gandesti atat de frumos
referitot la statutul angajatului din Romania,
dar tot sclavi suntem. Diferenta intre un sclav
si un om liber nu consta in compensarea muncii,
pentru ca si sclavilor li se dadea ceva (de mancare
sau un loc de odihna), ci in faptul ca oamenii
liberi aveau posibilitatea sa faca alegeri,sa posede proprietati si sa poarte sabie. Ceea ce, daca te
gandesti bine noi nu prea avem decat daca
niste betoane amarate la bloc pot fi considerate
proprietati, cine la mai poate cumpara si pe
alea…

merlin41
mai 26, 2008

@Merlin: un sclav nu putea alege, nu avea voie sa gandeasca, nu putea plece cand voia si asa mai departe. Noi avem drepturile astea, precum si dreptul la proprietati. A, si avem voie sa avem si sabii. Cunosc unii oameni care chiar abuzeaza de acest drept. Insa un drept nu trebuie confundat cu “mi se cuvine.” Daca il obtii, e in dreptul tau.

Orfeu
mai 26, 2008

@Orfeu: Si ce mare alegere poti tu sa faci,
nu imi este clar,insa ma bucur pentru tine.
Eu din pacate nu am avut si nici nu am acest lux.
In ce priveste ganditul, e ca si cu privitul si
placutul, e gratis. Iar cu sabiile,
sa fim seriosi … te-ai incurcat in sensuri,
te-ai gandit la camatari si recuperatori,
si ai ratat esentialul.
Plus de asta tu confunzi, ca si Constitutia
Romaniei de altfel, notiunea de a avea cu cea
de a avea dreptul de a avea … Pe mine
nu ma limiteaza drepturile, ci posibilitatea
de a ajunge la ele. Obtinutul ala de care
amintesti tu …

merlin41
mai 26, 2008

in ecuatia asta ar trebui sa iei in considerare si o mica variabila[k], unde “k” este angajatorul..

George
mai 30, 2008

@George: Sunt chiar mai multe variabile. Tocmai de aceea nu sunt de acord cu generalizarea.

Cristina
mai 31, 2008

Crisp says : I absolutely agree with this !

crisp
iunie 2, 2008

Somehow i missed the point. Probably lost in translation :) Anyway … nice blog to visit.

cheers, Premed!

Premed
iunie 21, 2008

[...] Angajatul roman fuge de munca [...]

nu cred ca de aia e x ca il consider eu asa. Asa e el de la natura si nu se va schimba!

ada
iulie 11, 2008

Where's The Comment Form?

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...